mandag, september 18, 2006

Vel hjemme

- Morgenstemning i Likok -

Planlegging i Afrika er alltid et litt risikabelt prosjekt. Det er litt som i Yatzy, - noen ganger vinner du og noen ganger taper du! Første dagen av turneen gikk som smurt. Brevene som var sendt her fra byen, via busser, markeder og kjentes kjente hadde kommet vel frem til rette vedkommende. Alle stedene vi kom til var vi ventet og vi ble godt tatt i mot. Noen menigheter var ganske så små, der kirken var et stråtak uten vegger og med stokker som benker. Andre steder var det mange mennesker og de hadde bygd fine kirker. Overalt hvor vi kom møtte vi en takknemlighet og glede som bare var helt fantastisk. I den bitte lille landsbyen Lewa-Faro fikk vi blant annet en hane som gave. Hanen ble bundet på biltaket og den fikk en siste luftetur før den havnet i gryta hos min preste-nabo.

Sent fredag kveld mottok vi et brev om at de fleste stedene vi skulle besøke lørdag og søndag ikke var riktig klare. Vi kunne ikke annet gjøre enn å returnere ett snaut døgn før planlagt. Vi hadde allerede rukket mye og truffet mange mennesker. Åtte gudstjenester i løpet av 24 timer tar på! - Selv for oss med over middels kirkekondis. Men det var fra ende til annen en stor opplevelse for meg å være med på.

For meg var denne turneen ”Afrika”. Ja, dette var SÅ Afrika at det var som nappet ut av en av Rolf Ekenes sine fargerike bøker! Veiene var like humpete og folket var like takknemlige, glade og engasjerte.

Men etter ett opphold i bushen er det alltid godt å komme hjem til familien og kunne sove i sin egen seng, - uten lopper og lus!

- Kvinnen ved brønnen i Likok grytidlig lørdag morgen -

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det er noen som har det, ja!

Flott!

-Anders

Anonym sa...

Nydelig bilde!

- Leif Arne -

FAMILIEN ASKJER sa...

Hva behager...?

- Og hvilken Anders har avlagt et besøk? Bush-Anders eller Anders den Lange? Det kan vel ikke være snakk om runningen?
JE

MB sa...

hei Jan Erik og co!
Om ikke lenge kommer jeg nedover til det herlig fremmede Kamerun!
Sammen med Anja Bø og to av årets kristenruss reiser jeg 29. september. Jeg gleder meg masse! ..Og ikke visste jeg at det var på denne plassen dere var for tiden..:)
Å møte kjentfolk i Afrika er jo ikke hverdags. (er jo ikke sikkert du føler du kjenner oss, men vi kjenner deg:))

For tiden prøver jeg å forbrede/instille meg mentalt på en afrikatur. Gulfeber får jeg iallefall ikke, for vaksinen er satt:)

blir gøy å komme til Ngaoundéré!

-Miriam Brenne

Anonym sa...

Hei på dere, alle sammen!!
Veldig spennende å lese om hverdagen deres i Kamerun. Tenker på, og ber for dere!
klem fra Henning, Monica og Caroline

Anonym sa...

En hilsen fra et lett høstlig Tønsberg. Nettopp hjemme fra foreldremøte for 10b, livet er høyst normalt og hektisk. Godt å høre at det gikk bra, tross alt, på turneen. Ha en strålende aften og natt (dere sover vel med sola). Hilsen Pers vei 4

Anonym sa...

Hei Jan Erik & co!!

Artig å høre om din første turne. Flott bilde og flott beskrivelse av turen. Kan jo bare prøve å forestille oss hvordan du hadde det. Hilsen til Stine og guttene også.
Hilsen fra Henrichsdammen

Anonym sa...

Hei.

Nei, dere LEKER ikke akkurat misjonærer, dere. Der er det... Spennende.
Gleder oss til dere kommer hjem med baggen full av rare ting som dere stiller ut på et bord foran i kirken.... Da er bildet komplett.

Klem, Borge& Borge