fredag, september 29, 2006

SKOLETUR

Det lukter blekk, lim og papir. Mange maskiner bråker så det er umulig å høre hva en mann prøver å fortelle. Hvor er Gregor og Einar?
Jo, de er på besøk hos kirkens trykkeri Ngaoundéré. Det var seks fornøyde barn og like mange voksne som gledet seg over skoleårets første utflukt i går. Den norske og amerikanske skolen pluss en gutt fra Finland utforsket trykkekunsten. Her fikk de se store maskiner som trykte plakater og bilder og en litt mindre maskin som var nøyaktig lik den Gutenberg trykte de første biblene på. Fortsatt i full drift!!

Selv om dataen har gjort sitt inntog også i Kamerun, er den heller fraværende inne på trykkeriet – men layouten blir gjort med data! Jeg (Stine) synes trykkeriet minnet meg om da jeg var på besøk på bedriften til min morfar.


Etterpå var det en kort matpakkepause før vi reiste hjem til en dame som lager tradisjonelle leirmasker og leirkrukker. Her ble vi møtt med hjertelighet og varme. Og da regnet plutselig kom styrtende, var det jo helt naturlig at vi alle tråkket inn i stua for å fortsette med leiren der! Gregor og Einar lagde hver sin maske og var stolte av resultatet, selv om det tar litt tid før produktet kan taes med hjem!

Til slutt gav hun oss en liten oppvisning i å lage krukker. Med noen svært enkle redskaper lagde hun en flott krukke. Det er vel flere enn meg som har sittet og svettet over en dreieskive, mens det som skulle bli en noenlunde rund krukke mer ligner ett mislykket askebeger. Her var det kun et lite lokk som var dreieskiven og hun holdt fart på den samtidig som hun formet krukke. Vi var mektig imponert og måtte kjøpe et eksemplar noen av hver av oss.Gregor og Einar syntes også at damen hadde en liten dyrehage. Det var katter, hund og en to uker gammel geitekilling som vi alle kunne kose med.

På vei tilbake til skolen var de veldig fornøyde og de fant de ut at de hadde vært innom mange av fagene på skolen: fransk, engelsk, kunst og håndverk og naturfag.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hei gutter!
Dette så ut som en spennende skoledag hvor dere gjorde masse gøy. De maskene vil jeg gjerne se bilde av etterhvert!
Klem tante Torgun

Anonym sa...

Det var spennende å lese om skoledagen dere opplevde utenfor skolen, så mye dere så og opplevde.

Idag begynner hørtferien her,men mormor jobber. Tenk, før neste ferie er vi kommet på besøk til dere.

Vi gleder oss!!!!!!!!!

Hilsen mormor

Anonym sa...

hei gregor hoper du hardet bra.
hilsen viktor i 3kl.














hei gregor hoper du har det bra -

Anonym sa...

Hei Gregor jeg heter Veera og jeg er ny i klasen din.

Anonym sa...

Hej jeg heter karen louise jeg er ny i klasen din så du skjener nåk ike meg hilsen karen louise

Anonym sa...

HEI GREGOR VORDAN HAR DU DET? JEG HAR DET BRA.HILSEN HAAKON.

Anonym sa...

hei Gregor vordan har du det
jeg har det bra hilsen sondre m.

Anonym sa...

hei Gregor. HAR DU DET BRA. VI SAVNER DEG. HAR DU FÅT ET DYR?
vi har noen nye i klassen, to jenter og en gutt.

hilsen eydi

Anonym sa...

til gregor
fra shamir
har du det bra i kamerun

Anonym sa...

hei gregor! jeg hørte at du lerte fransk og engelsk og at du var på tur det var spenenne eventur
hilsen..hanne!

Anonym sa...

Til gregor fra thilogen.
Jeg har lest om turen til trykkeri.
Har du det bra i kamerun?

Anonym sa...

hei gregor.
har du melka gjeiter.
har du badet.
vi skriver alt på data.

hilsen ola

Anonym sa...

hei gregor. vi har trening
fortsat på tirsdag .har du spilt
mye fotball.har du lært fransk
hilsen sondre