torsdag, januar 29, 2009

Jesus på film i Meiganga - evangeliseringsturné

Det er ikke så ofte jeg (JE) er ute på evangeliseringsturé, men denne uka har Felix og jeg vært i Meiganga, 160 km sør for Ngaoundéré. Det ble en fantastisk flott opplevelse til tross for noen vondter i kroppen! Mandag kveld skulle vi vise filmen "Jesus fra Nasaret" på en skoleplass i utkanten av byens sentrum. Felix rigget opp den gigantiske skjermen for femhundreogsjuende gang. Mørkt var det, men Felix kunne ha gjort det i blinde. Ledninger blir strukket og det bensindrevne agregatet fyrt opp. Skjermen er slik at man kan se filmen fra begge sider, med høytalere i begge retninger. Denne kvelden prøvde jeg å telle hvor mange som var til stede. Jeg måtte gi meg da jeg rundet tusen!

Evangelisten Etienne tar ordet både før, under og etter filmen. Tre ganger må Felix bytte filmrull. Det gir Etienne en god mulighet til å kommentere det som skjer; fra Jesu fødsel og til hans død og oppstandelse.

Dagen etter viste vi filmen foran den lokale høvdingens hus. Det var han selv som ønsket det slik, til tross for at han er muslim. Denne kvelden var det mer enn to tusen mennesker til stede!

I byen Meiganga var de i gang med sin årlige evangeliseringskampanje. Tidlig onsdag morgen skulle evangeliseringsteamet, Felix og jeg møtes i kirken. Og det som møtte oss var overraskende for meg; 27 kvinner og menn, alle antrukket i lilla. Samtlige hadde latt arbeid være arbeid for å være med på den 18 dager lange evangeliseringskampanjen. - Jeg tenkte med meg selv; hadde jeg brukt tre uker av min ferie eller fritid for å dele evangeliet med folket i byen min? De skulle i gang med en dør til dør-aksjon der de hadde som mål å besøke samtlige hjem i den bydelen filmen var vist.

Jeg hadde gleden av å undervise og vi brukte tid til å be sammen. Jeg ba for dem og de ba for oss, for helsen min og om at Gud måtte bevare oss på hjemveien. Det var en stor glede å oppleve et slikt engasjement! Vi jobber i en kirke hvor det er nok av ting som kan gjøre oss mer enn motløse, derfor er en slik turné en stor opptur!
(skjønte du den...?) Det er så flott å merke at folk befinner seg midt i Guds visjon om å dele det gode budskapet med alle mennesker! Så ber vi om at dette arbeidet må bære frukt!





Felix rigger, bytter film og faller visst i søvn mellom slagene!

Her følger noen bilder fra filmen:



2 kommentarer:

Benedicte sa...

Så bra! Stå på:)

Anonym sa...

Meiganga, min hjemby.
Gledelig at de gode nyhetene blir forkynt også der!
Utrolig kjekt å lese.

olav