søndag, april 15, 2007

Påskebesøk

Siden sist oppdatering på bloggen har det skjedd mye her. Vi har vært travle pluss at nettet ikke har vært helt patent. Lørdag for to uker siden fikk vi besøk fra Norge. Da kom Jan Eriks søstere Inger Lise og Berit med barna Therese, John Fredrik og Kristin. De har allerede reist og er etter hva vi forstår vel hjemme i Norge. I løpet av oppholdet deres i Kamerun har vi sammen sett og opplevd mye. Men det har også blitt noen lange kvelder med tid til prat og gjensidig oppdatering. Etter nesten to år hadde vi mye å snakke om.

Mandag i den stille uke hadde vi fått audiens hos Lamidoen (tradisjonell konge) i Ngaoundéré. Alle mann dresset seg opp og vi ble godt mottatt i Lamidoens ”besøksrom” i friluft. At stemningen var direkte avslappet kan vi vel ikke skryte på oss men vi pratet om løst og fast og han lurte på hvordan gjestene likte Kamerun og hvordan de syntes det var å reise i dette landet. Litt mer fart i samtalen ble det da jeg viste ham noen bilder fra ulykken på Dang i oktober i fjor. Jeg hadde med bilder fra byggeplassen, sykehuset og evakueringen på flyplassen. Opp gjennom årene var Njell regelmessig hos Lamidoen. Kongen hadde imidlertid ikke fått med seg at han hadde falt og blitt lam fra brystet og ned. Lamidoen ble oppriktig lei seg over å høre om ulykken og bad meg hilse Njell så mye.

Dagen etter gikk turen til Maroua og mot safari i Wasa. Vi dro sammen med Tor Marius, Store-Einar og hans familie som også var på besøk. Et hyggelig reisefølge fra begynnelse til slutt. Der oppe i nord fikk gjestene våre virkelig testet varmen, noen dager var det etter sigende 49 grader i skyggen. Det er ikke bare litt for mye for en nordmann. Men opp til flere av oss fikk rom med aircondition. De andre sov, som de sa, ”mange ganger og på mange måter”. Etter en dag i slik varme er det godt med en ”kald” dusj, se bare hvor Peder koser seg! Rett før vi kom til Garoua fikk vi hilse på en av flodhestene som bor i elven under veien. Tor Marius og noen andre tøffinger tok sjansen på klappe beistet mens den ble matet av en lokal helt. I nasjonalparken fikk vi se giraffer, sjakaler, forskjellige typer antiloper, struts, aper, mange typer fugler og etter en strabasiøs jakt en flokk elefanter. Det var spennende opplevelser for alle, både for de i bilen og for de som satt på taket.
På vei tilbake overnattet vi på et deilig sted i Garoua til tross for at badebassenget der holdt høyere temperatur en kroppens egen. Med gode senger og effektiv aircondition kunne alle slappe av og nesten forsove seg til frokost klokka 10.

Vi kom tilbake til Ngaoundéré til selve påskefesten. Påskemorgen startet med en tidlig frokost og ikke minst velfylte påskeegg fra mormor i Furua. Videre feiret vi påskedag med gudstjeneste på sykehuset. Der var det fullt hus; noen hundre menighetsmedlemmer, seks kor, ti barnedåp, sju voksendåp og ti personer som ble konfirmert. En kamerunesisk påskedagsgudstjeneste preges av nærmest ”utagerende” glede og begeistring over den oppstandne Kristus.
– Kristus er sannelig oppstanden!