mandag, april 30, 2007

Bibelkurs i Nom Kandi

Så er den første uka av bibelkurset i Nom Kandi tilbakelagt. Landsbyen ligger ca åtte mil nordøst fra Ngaoundéré i retning Toubouro. 20 engasjerte studenter i alderen 19 til 40 år deltok på kurset i regi av Centre de formation Biblique décentralisée. De fleste er jordbrukere og livnærer seg av å dyrke bomull. Det var en glede å starte kurset og merke begeistringen fra studentene over å kunne konsentrere seg om bibelfag. De noterer som best de kan og stiller spørsmål så fort muligheten melder seg. Hver dag startet med felles frokost klokka 07.30 og dagen fortsatte helt til den siste forelesningen som sluttet klokka 18. Det var noen hektiske dager fulle av mening og innhold. Vi tar sikte på å ha neste undervisningsbolk i slutten september. Om to år har folket kommet gjennom det oppsatte programmet og kan motta sin diplom. Starten lover godt og la oss håpe at det fortsetter på samme måte.

Dessverre hadde jeg lagt kameraet hjemme, så vi fikk vi ikke tatt noe ”klassebilde”. Det er flere enn meg som er lei seg for det. Til venstre ser dere bilde av presten i Nom Kandi, Nanawa Bello, som poserer utenfor sin katedral. På bildet under er jeg hjemme hos landsbysjefen, Hamidou Paul Bertram. Han har en fortid som katekist og evangelist. Han sa at misjonærene i dag ikke er som de var før. Han fortalte at han sammen med Bjørn Bue (senere biskop i Stavanger) hadde vært med på en evangeliseringsturné der den gode Bue hadde leid inn ikke mindre enn sju helikoptre for å nå ut til avsidesliggende landsbyer. Jeg måtte si til landsbysjefen at jeg nok ikke kan matche turbomotoren Bjørn Bue når det gjelder helikoptre. Ikke er jeg sikker på om jeg ville det heller… Så må man heller finne seg i å være en blek skygge av fortidens storheter. Like fullt har jeg mer enn noen gang tro på det vi holder på med. Undervisning til lekfolk er min viktigste oppgave for tiden og jeg håper at vi over tid skal se at arbeidet bærer frukt. – Selv uten sju helikoptre!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig ukens bilde, i kjent Cameroun stil!


Broder LA

Anonym sa...

Hallo, det er lørdag kveld 20.oktober i Norge. Jeg kom over dette innslaget da jeg søkte etter noe om Bjørn Bue forelesningen om menneskeretter på NHS førstkommende tirsdag, 23.
Her sitter jeg på Jæren. Jeg mista Bjørn brått for over ti år siden. Men allikevel: det går ikke an å produsere løgner selv om en er blitt bysjef og har fortid som katekist. 1-helikopter - Helimission fra Sveits hadde det fulle og hele ansvar for det. Absolutt ikke leid eller betalt av NMS . Helim. kom til Kamerun, piloten het Tanner, og ba om å samarbeide med oss. Det var et fantastisk redskap f.eks til fjellene rundt Poli.. Hilsen Else-Marie Bue

Unknown sa...

Det sveitsiske selskapet Helmission hadde 1 helikopter, og det var aldri mer enn ett helikopter i Kamerun. Mange, mange tidligere kolleger og medarbeidere kan underskrive det.