tirsdag, februar 10, 2009

Prestetur til Mballang

For noen uker siden snakket jeg med vår regionale biskop om muligheten for å invitere alle prestene i byen til en dag på Mballang. Mballang er kirkens fredelig "feriested" ved en sjarmerende innsjø bare to-tre mil fra Ngaoundéré. Målet med en slik utflukt var å snakke sammen; snakke sammen om livet slik det er for tiden. - Om det som går bra og om det som ikke går bra.
Sist lørdag klokka 07 fylte vi opp to biler og dro "til skogs". Det ble en flott opplevelse. Fint å være sammen med brødre og merke at vi ikke er så forskjellige som vi noen ganger kan få oss til å tro. Det ble en skikkelig "dele-dag", uten et eneste foredrag eller "exposé" som det så alt for ofte blir når prester er sammen. Tema for dagen var pastoral etikk. Først hadde vi en fellessamling i boukarouen, siden gikk vi i grupper i to timer for så å komme sammen igjen og snakke om det som ble tatt opp i de ulike gruppene.
Før middagen ble det tid til en båttur på innsjøen. Det har jeg dessverre ingen bilder fra, jeg måtte vie meg helt og fullt til skipperjobben! Men hadde vi hatt bilder så hadde vi sett noen prester som aldri hadde vært i båt før og synes det var helt i overkant av hva som var forsvarlig. Noen sa til og med til kollegene sine før vi kastet loss at "hils kona mi". Noen var virkelig redde. Men det er jo begrenset hvor mye ugagn man kan gjøre med en båt på 12-14 fot og 5 hestekrefter. Piruetten jeg tok på alle tre turene ble det nærmeste vi kom storm og "dødsangst". Gøy var det uansett for alle. Kjenner det er så nyttig og nødvendig å oppleve noe sammen som gir oss glede. Det er for lite glede i verden! Noen ganger kan selv 5 hestekrefter bøte litt på det!
Her ser vi vår regionale biskop - Baïguele Jean - i lørdagsantrekk. Han er en flott fyr som er kjent for å være frittalende og direkte i kontakt med alle. Inkludert Rom.

Engasert samtale. Fra venstre Bue Joseph (oppkalt etter biskop Bjørn Bue), Hamadikou Jean Marcel, Oumarou Jean og Djedou André.



Over ser vi prestene i full aktivitet. Øverst til venstre Djidéré Mathieu, til høyre Tom David. Nederst til venstre Djomo Réné, Abdoulaye Jean tar ansvar og vasker kjelene etter middagen.

Rektoren på Collège, Hamadikou Jean Marcel i samtale med menighetsprest i Bethel, Oumarou Jean og min kollega på "Senter for desentralisert bibelundervisning", Djedou André.

Mine to gode venner Djidéré Mathieu og Abdoulaye Jean i lystig passiar. Disse to har jeg vært mye sammen med og lært veldig mye av. Gode brødre.

Før vi dro hjem dannet alle prestene en sirkel inne i boukarouen, tok hverandres hender, sang og bad for hverandre før pappa Doudet Luc lyste velsignelsen over liv og tjeneste.
Denne dagen vil jeg bære med meg som et vakkert minne. Kanskje også denne lørdagen kan være en ny begynnelse for flere enn meg?

Ingen kommentarer: