fredag, juni 06, 2008

”Å, dra te Moss!”

”Hvordan kommer man seg til Moss?” måtte jeg spørre damen i resepsjonen her på Catosenteret i ettermiddag. ”Da må du ta buss til Sonsveien stasjon og tog videre derfra” var svaret jeg fikk. I sofakroken ved resepsjonen var det en medpasient som ikke kunne dy seg: ”Hva i all verden skal du i Moss, det er jo bare et høl!” Før jeg rakk å svare kom det en kanonade på sju-åtte kraftfulle nys. Allergien har kommet og bare nysingen får mine bristne ribbein til å grine. ”Jeg skal til Moss for å kjøpe allergimedisinen Zyrtec”, svarte jeg. Det hadde han ikke noen problemer med å forstå da han så hvordan øynene og nesen rant. I følge rutetabellen skulle den 13 kilometer lange turen til Moss ta en og en halv time. – Og nordmenn snakker om at det å reise i Afrika krever så mye tålmodighet…

Litt småsliten gir jeg meg i vei til busstoppet. Jeg ser litt skamfull ned og føler at mine hvite nye joggesko lyser opp. Lyser opp at ”her kommer en som er innlagt på Catosenteret”. Folk her har nemlig nye, lysende, hvite joggesko. Forresten har jeg aldri likt navnet Catosenteret. Det har liksom noe litt tragikomisk ved seg. Catosenteret.

Sittende på Sonsveien stasjon der jeg ventet på toget fra Oslo kom jeg i prat med en kar. Kan du skjønne? Kanskje kunne han komme fra Sudan eller Somalia. På gebrekkelig norsk sa han ”du fine hvite skoer”. Han mente det sikkert så godt, men kommentaren kunne neppe treffe på et ømmere punkt. En smule paralysert satte jeg opp et stivt smil og sa at det gamle paret joggesko var utslitt. Da jeg etterpå kom til å tenke på det slitne paret jeg kjøpte på lillemarkedet i Ngaoundéré sist høst, var jeg trygg på at jeg ikke hadde løyet for mannen.

I samme sekund som konduktøren annonserte at ”så ankommer vi Moss stasjon” river den famøse Mosselukta i nesa. Det var helt merkelig. Jeg hadde, selv med min potte tette nese, mest lyst til å gå ut. Som om det hadde hjulpet noe… Det slo meg om det kanskje hadde vært best å droppe hele Zyrtec-prosjektet mitt; i denne byen hadde jeg ikke noe umiddelbart behov for bedre passasje i nesa.

Zyrtec ble innkjøpt. Så tenkte jeg ”å gjøre Moss” før jeg tok turen tilbake. Men jeg fant aldri noe sentrum; byen virket som en forlatt landsby. Ut fra det lille jeg så får Moss villagen Horten til å framstå som en verdensmetropol! Jeg fant ikke engang Domus!
Aldeles utkjørt kunne jeg sige ned i stolen tilbake på Catosenteret og klemme den første pillen ut av brettet. Måtte den gjøre sin virkning, og ikke gjøre Mossturen totalt bortkastet!

Ellers kan det fortelles at Stine har reist på jentetur til Göteborg denne helgen. Det er henne virkelig vel unt! Guttene er hos mormor og bestefar på hytta. Nærmere lykkeland kommer de ikke.
Jeg roer meg her i Son i helgen og det er bestemt at jeg blir på ”Cato” til 24. juni. Det er vel egentlig ok. Kanskje er ikke joggeskoene fullt så hvite da…?

God natt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stakkars deg, du er visst hårdt prøvet med både det ene og det andre. Men som vanlig skriver du humoristisk godt, så det er jo rene underholdningen for oss å følge med på hvordan du har det. (Skjønner at det ikke er særlig morsomt for deg altså...) Håper og ber om at smertene må avta noe kraftig. God bedring igjen!
Magne

Anonym sa...

Hei du gamle ørn!
Ser levende for oss de hvite joggeskoene, ja. Apropos lillemarkedet i Ngé så var vi der seinest i går for å kjøpe fotballdrakter til nevøer og nieser i gamlelandet. Han som vi handlet hos snakket om deg, at du hadde kjøpt mange drakter hos han og at du var un grand ami. Det tror vi så gjerne, hvis du har vært flittig kunde... En hyggelig kar forøvrig, og han syntes det var fælt det som hadde skjedd med deg. Beaucoup des salutations! Du er i våre tanker og bønner hver dag, vi savner dere veldig alle fem. Men vi treffes i sommer! Elias gleder seg veldig til han og Peder skal se på pingvinene i Bergen... Du courage, ami!
Varme tanker fra Astrid og Bjarte

Anonym sa...

Moss er ikke en by! Det er et illeluktende fergeleie! Det ser ikke ut som om evenen til å skrive eller sansen for humor fikk seg en knekk under den famøse MC-turen! Det er godt å se!

Hvorfor tok du ikke toget to stasjoner til? etter Moss kommer Råde, så åpenbrer Fredrikstad seg! Der får du medisinen din, og en flott by, med sentrum og frisk luft!

Neste gang!

FAMILIEN ASKJER sa...

Åsmund;

Takk for overveldende støtte! Skulle gjerne ha tatt turen til Fredrikstad, jeg! - Men hvor langt tror du man kommer for 32 kroner egentlig...?

JE

Anonym sa...

Hei! Jeg er ofte innom bloggen din og håper du kjenner bedring raskt nå framover. Du skriver kjempegode blogger! Mange hilsener med bønn om bedring for deg, og med bønn om styrke til Stine! Hilsen misjonskvinne i Stavanger.

Anonym sa...

Så godt å lese at du har din lune humor i behold.

Husk de 3: TTT
Slit men vit
Ting Tar Tid

sier konen til meg når jeg blir utålmodig.

Skriver bare for å gi deg er råd : AERIUS mye bedre en Zyrtec ;)

Hilsen fra Svaleveien