tirsdag, mars 06, 2007

Vel hjemme

Jeg, Jan Erik, er vel tilbake etter en kjapp tur til Yaoundé. Sist torsdag kveld tok jeg toget ned og grytidlig søndag morgen startet vi turen opp igjen, denne gangen med bil. Håpet var å tilbakelegge de nesten 90 milene uten å overnatte. Det gikk med et nødskrik. Etter mørkets frembrudd ble jeg oppholdt ikke mindre enn en time av en politimann som mente det var noe alvorlig galt med min kamerunesiske oppholdstillatelse. Helst ville han fengsle meg men var også åpen for ”andre løsninger” som han sa. Det betyr bare en ting i dette korrupte landet! Hadde jeg ikke vært så snill hadde jeg tout de suite gitt ham en ”Maren Myhre”. Men jeg mener, gode misjonærer drar da ikke til offentlige tjenestemenn rett på tygga. - De tenker ikke tanken en gang, uansett hvor trøtte og slitne de blir! Stol på det! Etter at politiet omsider frigav meg rakk jeg ikke kjøre mer enn en liten mil før bilen punkterte. Jeg mistenker ikke tjenestemannen for å ha noe med det å gjøre. Ikke i det hele tatt. Nærmere 17 timer etter avgang fra Yaoundé kjørte bilen inn porten på misjonsstasjonen i Ngaoundéré. Puh.. Omtrent halvparten av timene hadde vi ristet på til dels ekstremt dårlige veier. For å si det sånn: behovet for massasje har ikke meldt seg ennå!

Fra Yaoundé til Meiganga hadde jeg æren av å være sjåfør for professor dr. theol. Torrey Seland fra Misjonshøgskolen i Stavanger på hans første Afrikareise. Vi hadde en hyggelig tur med mange spennende samtaler og temaer. Til den gode stemningen i bilen bidro også snart 16 år gamle Kristian Berge som er her sammen med farfaren sin, Reinert, noen måneder. Hyggelig reisefølge gjør turen til en sammenhengende glede.

For tiden er hele campus full av nordmenn. Omtrent 20 misjonsvenner kom i går, de er deltagere på en gruppereise i regi av Ravinala. Vi hilste på dem i går kveld da vi presenterte oss og arbeidet vårt men har ellers ikke sett så mye til dem. De har et stramt program og i kveld er de innbudt til en såkalt Soirée gastronomique som Femmes pour Christ arrangerer. Inntektene går til ny prestebolig ved sykehuskirken her i byen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jan Erik, du har min fulle sympati! Som tidligere sagt -de verste veiene jeg har vært borti! Bless! Marianne

Unknown sa...

Flotte bilder av barske biler.
Vive la police camerounaise!
Veiene hadde ikke være det samme uten.
Jeg husker noen timer i politiets klør ifjor ja...

Mr. stud int. kult. & glob, sam. Dankel

Anonym sa...

Må også få berømme deg Jan Erik for skikkelig råe bilbilder! Her er det bil, mandighet og råskap som er i sentrum! Ingenting annet!


Missionare emeritus Kalleland

TorreyS sa...

Tusen takk for turen til Meiganga; skjoenner at jeg gikk glipp av noe paa den siste strekningen... Haaper aa komme til ngaundere paa onsdag.

Quiz konfirmasjon Jonatan og Sunniva sa...

Hm, var det ikke Scott som var punkteringsbilen. Vel, du har ennå igjen å skifte hjul inne i Wasa. Kjekt å se bilder fra ifjor, vekker mange minner.

Ellers et tips Pasteur; Bruk bilbelte og hold nesa et godt stykke unna rattet.

Hils alle kjente.

Johannes

Johannes

Anonym sa...

hei. kjekt å se at alt går vel for deg på de kamerunesiske veiene. savner det nesten selv. Det er så kjekt å lese bloggene deres. sigrun