fredag, mars 09, 2007

Kvinnenes festdag

Hvis ingen sa det til deg igår - gratulerer med dagen, alle kvinner.
Her i Kamerun ble jeg nemlig gratulert fra morgen til kveld av alle som jeg traff på, og selvfølgelig var det fridag for oss kvinner.
På formiddagen tok de fleste av oss norske og amerikanske kvinnene turen til byen for å se på toget. Her defilerer (går i tog) tusenvis av kvinner tilknyttet forskjellige interesse- og folkegrupper. Det viktigste målet er å vise hva kvinner kan og gjør! I tillegg er det hvert år et tema for dagen - dette året var temaet: Vold mot kvinner og jenter, bryt stillheten og gjør noe!

Alle kvinnene er kledd i like klær - årets 8.mars stoff. Men de er langt fra like, her er det alle varianter og fasonger. Utrolig at det går an å få sydd så mye forskjellig! Men det at det hvert år skal kjøpes nytt stoff, gjør at mange av de fattigste ikke har råd til å være med på festen. Jeg bestemte meg derfor for å møte opp i fjorårets klær. Vi var ikke veldig mange, men gledelig nok så jeg at det gikk 10-12 stykker i toget med klær fra i fjor. Tidligere har disse blitt nektet å gå i toget, men jeg håper at dette kan/har blitt endret.

Noen få menn får også være med på feiringen. Dr. Tim Nelson (am. lege) ble dette året utnevnt til årets mann av kvinnene på sykehuset og fikk heder og ære.

Etterpå er det feiring i byen, med mat og hygge for venninnegjengen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Stine
Gratulerer med kvinnedagen! Jeg er ingen rödströmpe, men sier likevel:
Kvinner kan! Flott fokus!

Helle, Finnmark

Anonym sa...

Hei Stine
Gratulerer med kvinnedagen! Jeg er ingen rödströmpe, men sier likevel:
Kvinner kan! Flott fokus!

Helle, Finnmark

Anonym sa...

Hei Stine
Vi har nok mye å lære. Det var ingen feiring eller nye klær på meg, heller ingen fridag eller venninnetreff med god mat!!!
MEN jeg/vi har det veldig bra, så de færreste engasjerer seg.
Brukte kvelden på en Tupperwaredemo m dårlig salg, en kopp kaffe og en sjokoladebit.
Flott at du velger fjorårets, Stine- og temaet deres kunne saktens vært noe å gå i tog for her og.
Klem fra mamma

Anonym sa...

Hei Stine. jeg prøve å deklarere fri på jobben i går, men fikk ingen respons. Feil fagforrening var jeg og i, for det vanket ingen roetil meg. Det fikk bare de som var i LO. Tenk, den mannlige kirketjeneren fikk og!!. Hvordan skal en tåle slikt? Nei, her til lands må kvinnene slite og steve den 8. mars. Ingen menn vil bære ved og vann for oss her. Kose dere med firheten så lenge dere kan. Sigrun