tirsdag, mars 20, 2007

Bollebaking og prestefruemøte

Hver fredag ettermiddag har prestekonene bibelgruppe. Vi er mellom 15 og 20 damer i alle aldre som samles hjemme hos hverandre. I det siste har også jeg vært ganske trofast på møtene. På fredag var de hjemme hos meg, først hadde vi sang, andakt og ba sammen. Alle små og store ting blir tatt fram og bedt for – jeg imponeres over tilliten til Gud midt i en vanskelig hverdag.

Etterpå gikk praten ganske høylytt om alt mulig rart, og denne fredagen var jeg helt på tur. Jeg verken skjønte hva det var snakk om og når det var oppklart, skjønte jeg ikke hvorfor det var så mye å diskutere. Ja, ja det er mye som en "nazarra" ikke forstår!
Tilslutt er det spareklubb. Her i Kamerun er nesten alle med i en eller annen klubb hvor man sparer penger. Det foregår på den måten at alle betaler inn 1000 eller 2000 fcfa, og hver gang er det en person som får hele summen. Hos oss blir det 28 000 fcfa utbetalt. Jeg er også medlem og betaler 2000 fcfa hver gang. Dette er så viktig for kvinnene. Mange av dem har ikke jobb og derfor er det sjeldent at de har mye penger på en gang. Når de så få utdelt 28 000 fcfa har de muligheten til å kjøpe en sekk mais og andre større ting som i lengden blir mye billigere!! Det er en fryd å se gledesdansen og hylene når de forstår at det er de som har "vunnet", jeg ligger i hardtrening!

Når møtet var ferdig gikk vi i flokk og følge til en av damene som akkurat hadde fått ei lita jenta. Her var det gaveoverrekkelse, et stykke grønnsåpe fra hver, og bønn om velsignelse for den lille jenta.

Så på lørdag kom ei venninne, Germaine, for å lære å bake boller. Hun elsker å lære noe nytt og synes at hverdagen er litt kjedelig uten arbeid. Men jobb er ikke lett å få, ei heller penger til å drive litt forretninger. Men vi satte i hvert fall i gang på kjøkkenet – til stor glede for oss begge. Jeg fikk lære masse om alt mulig rart som opptar kamerunesiske kvinner og hun lærte å bake boller. I tillegg fikk hun høre om verdens rareste oppfinnelse – oppvaskmaskin. Det var for godt til å tro at noe slik skulle finnes på denne jord!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spørsmål: har hun ovn hjemme så hun kan lage boller selv på sikt?

Olav

FAMILIEN ASKJER sa...

Her kommer et todelt svar:
Jan Erik sier:Her i landet trenger man ikke ha stekovn hjemme for å ha boller i ovnen!

Stine sier: Ovn kan lages ved hjelp av en stor kjele (marmite). Denne fylles opp med sand og settes på bålet. Når sanda er varm stekes bollene oppå sanda. Man må ha lokk på og også oppå lokket legges kull. Fungerer utmerket - verdt å prøve på tur i Norge!!!

Anonym sa...

heftig heftig. Men en må vel legge noe mellom sanden og bollene - ?

pasteuren er seg selv lik - :)

olav