fredag, desember 19, 2008

Julekonsert i Yaoundé

Denne uken har jeg (JE) vært i Yaoundé for diverse møter og samtaler i forbindelse med jobben. Dagene har vært travle, men kveldene har vært roligere. Da jeg tilfeldigvis så på tv at det skulle være julekonsert i byens største og vakreste katedral (Basilique de Mvolyé) kunne jeg ikke la være å slå til. Sammen med Ousman (han kommer fra Ngaoundéré men bor i Yaoundé for tiden) troppet vi opp og fikk plass på første benk; plassert mellom Kameruns utenriksminister og Frankrikes ambassadør. Vi følte oss litt som spurver i tranedans, men det plaget oss ikke så lenge. For på podiet kom Kameruns store sønn Jacques-Greg Belobo. Han blir omtalt som Afrikas Pavarotti og hadde en stemme som bare var helt fantastisk. Denne kvelden ble en av de flotteste kulturopplevelsene jeg noen gang har hatt! Sangeren hadde med seg et kor (150 stykker) og et stort fransk orkester med en strålende pianist i spissen. At konserten begynte halvannen time etter skjema er gjemt og glemt. Vi ble sittende og gape i de to og en halv timene konserten varte. Jeg trodde ikke sånt var mulig i Kamerun. Det er så bra å bli positivt overrasket over landet sitt! Det negative ser vi så alt for ofte, derfor er slike gledelige opplevelser dobbelt hyggelige! Supert å se Kameruns kapasitet!

I ettermiddag tar jeg bilen og kjører til flyplassen for å hente familien Borge. Det er helt umulig å få togbilletter for tiden, derfor var det greiest å ta bilen. Vi regner med å kjøre til Bertoua (litt over 30 mil) i kveld, for å fortsette (med de 50-60 neste) til Ngaoundéré på lørdag. Det blir spennende å se hvordan det går... Gregor sier at Oscar og Tiedemann synes det er langt å kjøre bil fra Skien til Oslo. - Og det er to timer! Vi satser på at dette kommer til å gå veldig bra. Jeg har for min del forberdt meg med noen barne-cd'er og noen lydbøker. Forhåpenligvis vet også gjestene at de ikke har reist på noen hvilken som helst sydentur! Tror alle sammen gleder seg så mye at noen lange og humpete veier ikke kan ødelegge gleden for noen av oss!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Konserten måtte være en opplevelse. Og for en flott bygning det er bilde av- er det flyplassen eller konsertlokalet?
jeg har vært på juleavslutning- på Granly med både kor og solist- veldig bra. Medisterkakene er nettopp stekt og vi kjenner nok snart julefreden senke seg.
Ønsker deg JanErik og familien Borge god tur nordover, og en velsignet jul til store og små fra mormor.

megat sa...

your blog very beautiful and more info,I like your blog