lørdag, mai 05, 2007

Synode Général fortsetter

For å si det rett ut: Jeg har ikke maktet å sitte hele dagen og følge forhandlingene under generalsynoden. Lange, tørre og omstendelige innlegg kan ta knekken på selv den mest tålmodige. For eksempel får den timelange opplesningen av referatet fra forrige generalsynode oss til å tenke på andre ting. For ikke å si ”gjøre andre ting”. I løpet av oppholdet i Garoua har Finn Ove og jeg vært på Toyota og sett på nye biler. Det kommer mange nye folk til høsten (fem familier) og NMS sin bilpark er etter hvert for liten og ikke minst for gammel. Vi har sjekket ut noen flere bilmodeller og diskutert priser med direktøren. Nå når vi har opptil flere sjefer fra Stavanger her for tiden skulle det være muligheter til å ta noen kjappe avgjørelser. Man kan jo håpe.
I går kom det første virkelig store regnet her i Garoua. Det feiret barna med å bade i gatene. Ser det ikke herlig ut?

Så har jeg vært på et trykkeri for å realisere prosjektet ”Guide Biblique”. Mange av dere kjenner sikkert til Bibel-mix på norsk. En liten trykksak med en masse nyttig informasjon om bibelen og den kristne tro. akkurat hva vanlige kristne her i Kamerun trenger. Jeg har de siste månedene jobbet med den franske oversettelsen og den grafiske tilretteleggingen. Og her i Garoua skulle det være et bra trykkeri som kunne gjøre jobben bedre, raskere og billigere enn i Ngaoundéré.

Trykkeriet eies og drives av ”Eglise Fraternelle”(den lutherske brødrekirken). Sjefen sa ubeskjedent at de fem tusen eksemplarene jeg trengte kunne være ferdig på 15 minutter, inkludert en litt komplisert manuell bretting. Jeg bare himlet med øynene og tenkte i mitt stille sinn hvilken planet han befant seg på. Det var den samme mannen som på spørsmålet om hvor mange medlemmer Brødrekirken har svarte 16 millioner. Hvis det hadde vært sant betyr det at samtlige av Kameruns innbyggere, voksne og barn, skulle vært medlemmer i deres kirke. Mer edruelige kilder sier at medlemstallet ligger på mellom hundre og to hundre tusen. Det er jo mange det også! Ikke sant? Tall er vanskelig her i landet som dere skjønner. Derfor tok ganske riktig ikke trykking og bretting av Bibel-mix bare femten minutter. Nå har de jobbet i tre dager og fremdeles ligger det haugevis med ubrettede ark overalt i trykkeriet. Forhåpentligvis blir arbeidet ferdig før jeg reiser hjem på søndag.
Skulle trykkeren derimot ha fått produktet ferdig på sine berømte 15 minutter måtte han antakelig ha satt alle sine 16 millioner medlemmer i fullt arbeid. – Kanskje var det hans opprinnelige plan? Hva vet jeg. Jeg mener; at ting ikke går som planlagt er jo en kjent sak.
Mens brettingen fortsetter utover dagen følger vi spent med på saken om episkopatet og valget av generalsekretær. Hva som blir først ferdig er ikke godt å si!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Jeg har sendt dere en mail vedr. "lån" av noen bilder til Trude og Tom Sverre Tomrens misjonsfest. Har dere fått den?
Sendt til janerik@delk.no.

Mvh,
Emelinn Bråtane, Frekhaug

Anonym sa...

Min epost er kbraatan@online.no

Emelinn

Anonym sa...

Hei.

Så morsomt å høre om trykkeriet, det er noe av det jeg husker med kamerun, og det er på en måte noe av det jeg liker ved kamerunesere; ikke noe stress, uansett!

Jeg håper det fortsatt går bra med dere, så iallefall ut som om dere stortrivdes når vi var der..

jeg må bare si at jeg virkelig savner afrika allerede. tenker på turen vi hadde hver dag; naturen, gjestfriheten, enkelheten, fokuset og bare den unike stemningen..

Når tar dere turen til Frankrike, og når kommer dere til Norge?

Hørte mamma hadde glemt å satt over penger for korset jeg bestilte, har bedt hun gjøre det..

iallefall; jeg gledere meg til å se dere igjen.. hils familien, og alle andre kjente der nede..

John Fredrik